Girl Power! blog

Nőként a zeneiparban: „Nehéz volt elindulni, de ez nemtől független”

Polyák Eszter neve már sokaknak ismerősen csenghet, főleg, ha azt mondom: Naked Woods. Azt azonban, hogy Eszter hangmérnökként dolgozik, már kevesen tudják róla.

Polyák Eszter dalszerző-énekes, aki saját maga hangszereli és rögzíti elektronikával és hangmintákkal átszőtt alt-pop dalait, amelyeket Naked Woods név alatt jelentet meg, 2013 óta szólóban.

Darkness című második albumát az A38-on, Emilíana Torrini előtt mutatta be, több dala elődöntős volt az amerikai ISC és Unsigned Only dalszerzői versenyeken, tavaly fellépett a Waves Central Europe fesztivál bécsi helyszínén.

Polyák Eszter (Naked Woods)

Fotó: Artner-Tóth Krisztina

 

Most a harmadik albumán dolgozik, amiről eddig két dalt tett közzé: január végén a Varsics Péter készítette borongós videóval jelent meg a Bones And Strokes, március elején pedig egy lyric videó kíséretében a Share (I Had Dreams).

Budapesten már egy éve nem koncertezett, de májusban fellép az A38-on, az izlandi Arstidír előtt.

Eközben hangmérnökként mások zenéjét veszi fel egy budapesti stúdióban.

Vele beszélgettem. 

Jelenleg az új albumon dolgozol, ebből már két dalt tettél eddig közzé. Mesélj a készülő albumról.

Még tavaly kezdtem írni a dalokat, most már csak a felvételek és persze az utómunka van hátra.

A dalszöveg és a témák megírásától a hangszerelésen át a keverésig egyedül csinálok mindent, a már megjelent két dal felvételében közreműködött egy-egy zenész barátom: a Bones And Strokesban Szekeres István üti a ride cintányért, a Share-ben pedig Baranyi Tamás játszik perzsa szantúron.

Ezt a hangszert egyébként élőben is hallhatja majd a közönség, mert Tomi fellép velünk május 8-án az A38-on, az izlandi Arstidír előtt. A hangulat szerintem egyéni élmény kérdése, hogy kinek milyen lesz. Azt tudom mondani, hogy talán letisztultabb lesz, kevesebb hangszert használok és inkább az elektronikus felé tolódik a hangzás.

Mikor tudsz dalokat írni?

Szeretem, ha van időm gondolkodni és közben nem nyomasztanak a napi problémák. Nehéz alkotni, ha valami egész máson kattogok közben. Szóval szeretek néhány napos vagy egy-két hetes időszakokat a dalírásnak szentelni, utána a hangszerelés, keverés már kevésbé igényel ilyen ráhangolódást, de idő persze ahhoz is kell.

Nagyon sok demót készítek, néha többször is áthangszerelek egy dalt. Az emberi természet évezredek óta szolgáltat témát a művészetek megannyi ágának, úgyhogy én is ebből merítek, figyelem magamat, másokat, és próbálok válaszokat találni a sok miértre.

Melyik a kedvenc saját dalod?

Nincs igazán kedvencem, az első két albumon nagyrészt olyan dalok szerepeltek, amiket évekkel korábban írtam, így már eleve átestek egy rostán és mindegyik fontos valamiért.

Élőben jó olyat játszani, amit a közönség is szeret, mondjuk a Pretend vagy a Fires általában a legnépszerűbbek, utóbbiban van egy improvizatív rész, ami mindig kicsit más, úgyhogy számomra talán ez a legizgalmasabb. 

Hangmérnökként dolgozol: hogyan kerültél erre a pályára?

Nagyjából 12 éve onnan indult a dolog, hogy a saját dolgaimat szerettem volna rögzíteni, és érdekelt, hogy mitől lenne jobb.

Sokat kérdezősködtem, olvastam, elvégeztem egy tanfolyamot, és lassacskán elkezdtem mások zenéjét is felvenni. Eleinte főleg helyszíni felvételeket készítettem, egy ideig hangosítással is próbálkoztam, három éve pedig elkezdtem dolgozni az Echo Stúdióban.

Hogy érzed, nehezebb volt nőként a szakmában elindulni? Hogyan fogadott a szakma?

Nehéz volt elindulni és megmaradni is nehéz, de ez nemtől független. Nagyobb hátránynak érzem például, hogy nem vagyok túl jó a kapcsolatépítésben. Szakmán belül, kollégákkal nem volt negatív tapasztalatom, sőt inkább támogatnak.

Ügyféllel fordult elő olyan, hogy szexista megjegyzéseket kaptam, vagy próbáltak inkompetensnek beállítani, de szerencsére ez ritka. Néha van, hogy valaki kicsit meglepődik elsőre, de aztán hamar túllendülünk ezen.

Mi a legjobb a munkádban?

Talán az, hogy itt mindenki szereti, amit csinál. A kollégáknak ez a szenvedélye, gyakran maguk is zenélnek. Az ügyfelek pedig szintén azt hozzák, amiben szívük-lelkük benne van.

Mindenki más előtt hallhatod a slágereket! Ha nem is mindig ilyen idilli, valaminek a létrehozásában veszünk részt, legyen az egy dal, egy hangoskönyv vagy egy applikáció, és ez jó érzés.

Polyák Eszter (Naked Woods)

Fotó: Artner-­Tóth Krisztina

 

Esztert itt találod meg: 

https://www.youtube.com/user/NakedWoods

https://www.facebook.com/n.kedwoods

www.echorecording.com

***

girlpower

 

***

Kedves olvasó! Köszönöm, hogy betértél! Minden kulturált és építő jellegű hozzászólást örömmel veszek, boldog vagyok, ha párbeszédet kezdeményeztek!

Azonban a kirekesztő, gyűlölködő kommenteket minden esetben törlöm.

Keresd a Facebookon a Girl Power! blogot! Katt a képre:

Girl Power! blog a Facebookon

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!