Girl Power! blog

Így hat az óraátállítás a szervezetedre


A 2016-os óraátállítás (egy órával későbbre) március 27 -én éjjel 2 órakor esedékes: nem árt odafigyelni egészségünkre, hogy könnyebben menjen az átállás. 

numbers-time-watch-white

Vasárnap éjjel 2 óráról 3 órára állítjuk át az órát, ami azt jelenti, sajnos egy órával kevesebbet alszunk. 

Európában a nyári időszámítás március utolsó vasárnapján kezdődik, és október utolsó vasárnapjáig tart, vagyis minden évben más dátumra esik, de az átállítás napja mindig vasárnap.

Óraátállítás 1980 óta van Magyarországon is.

Az indoklás szerint az átállítással a szokásos ébrenléti idő jobban egybeesik a természetes világosság idejével, így reggel 7 és este 10 óra között kevesebbet kell használni a világítást, vagyis az országok ezzel sokat spórolnak. 

Az óraátállítás energiamegtakarító hatása évente egy 30-40 ezres magyar város energiaszükségletét fedezi.  

A megtakarítás a fel nem használt energiából fakad, amelynek mértéke évente mintegy 120 megawattóra.

Ez azt is jelenti, hogy a háztartások ennek eredményeként 4-5 milliárd forintot spórolnak meg.

Bár sokakat nem érint éppen a váltás, mivel vasárnap a legtöbben otthon is pihenhetnek, ám azoknak nem lesz annyira kellemes ez a nap, akik éppen dolgozni mennek.

Ráadásul a tapasztalatok azt mutatják, majdnem hetekig tarthat a regenerálódás.

óraátállítás - tippek, hogy átvészeld

Olyan hatással van az egészségünkre, mint egy “össznépi” jetlag

 

Az óraátállítás Benjamin Franklintől ered, aki 1784-ben abból a megfontolásból vetette fel ötletét, hogy takarékoskodjanak az energiával.

Ám a gyakorlat akkoriban nem vált hivatalossá, csak 1966-ban, amikor előírták a Uniform Time Act nevű törvényben, hogy a nyári időszámítás kezdete április utolsó vasárnapja, a vége pedig október utolsó vasárnapja.

A livescience.com szerint számos negatív hatással járhat az óra átállítása az egészségünkre is. 

Míg egyes kutatások bizonyították, addig több más kutatás cáfolta például azt az állítást, hogy óraátállítások idején több autóbaleset fordulna elő.

Egyes tanulmányok szerint például megnövekszik a munkahelyi balesetek száma is, főleg a nyári időszámítás kezdetén, valamint több szívinfarktus jellemző, többen panaszkodnak fejfájásra, és ami még érdekes, hogy bizonyos kutatások szerint ilyenkor többen lógnak ezidőtájt a neten: az egyik ilyen tanulmány szerint a nyári időszámítás utáni első hétfőn például megnövekszik az interneten eltöltött idő.

Ám ezt ugyancsak az alváshiánynak tudták be, hiszen alváshiányos állapotban lecsökken a motiváció is, és a fókuszunkat is hajlamosak vagyunk így elveszíteni.

Ami biztos, hogy az alvásidőnk, valamint a biológiai óra megzavarása befolyásolja az éberséget (így a jetlag esetén is), és előfordulhat, hogy éppen ezért több autós szenved balesetet.

Az alváshiány ráadásul stresszhormonokat termel, melyek növelik a gyulladás kialakulásának esélyét is, ez pedig akár súlyosabb szövődményeket is eredményezhet, így például szívrohamot is akár. 

De persze pánikra nincs ok, ha odafigyelünk magunkra, átvészeljük könnyen a változásokat.

Mit tehetünk ellene?

1. Ne maradj fenn túl sokáig.

Tudom, hogy stresszes a tudat, hogy másnap egy órát veszítünk, és ilyenkor – a stressz miatt – hajlamosak vagyunk ébren maradni, vagy felléphet az álmatlanság. De néhány trükkel és módszerrel könnyen álomba szenderülhetünk.

2. Élvezd és használd ki a napot.

Az őszi óraátállítás könnyebb, mint a tavaszi, állítják tudósok, és ez különösen igaz azokra, akik a sztenderd nappali órákban dolgoznak. A szakemberek mindenféleképpen azt tanácsolják, próbálj minél többet napon lenni, a nap energiája feltölt. 

3. A vacsora és a lefekvés között hagyj ki néhány órát.

Könnyebben fogsz elaludni. 

4. Kapcsolj ki minden mobilt és elektromos eszközt, mielőtt lefekszel. Vigyázz, a kék fény is képes befolyásolni az alvás minőségét.

5. Légy kényelmes: a sötét szobában kényelmes matracon, párnán és a megfelelő paplannal aludj.

A komfortos környezet jelentős segítség a megfelelő és igazán pihentető alvásban.

6. Legyen esti szertartásod: végezz jógalégzést, relaxálj egyet a fürdőkádban nyugtató zenével. 

7. Tégy egy papírlapot az ágy mellé, és mielőtt lehajtanád a fejed, írj le mindent, amin agyalnál, majd próbáld meg a papíron hagyni a gondokat. 

 

***

girlpower

***

Kedves olvasó! Köszönöm, hogy betértél! Minden kulturált és építő jellegű hozzászólást örömmel veszek, boldog vagyok, ha párbeszédet kezdeményeztek!

Azonban a kirekesztő, gyűlölködő kommenteket minden esetben törlöm.

Keresd a Facebookon a Girl Power! blogot! Katt a képre:

Girl Power! blog a Facebookon

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!