Girl Power! blog

Ezért kattansz rá – a leárazás pszichológiája

Hogyan ne kapj agyvérzést a plázában című rovatunkból.

giphy (6)

Vészesen közeledünk a most hétvégére meghirdetett akciós napokhoz, amikor minden plázában egymást taposva akarják megvásárolni az ezer-kétezer forinttal olcsóbb H&M-pólót és a 20 százalékkal kevesebbért árult DM-alapozót. Az elmúlt napokban rengeteg ismerősömnél látni véltem már az ominózus lapot, illetve a kis kuponfüzetet, sőt egy kolléganőm már külön kis tasakban gyűjtögeti azokat a kuponokat, amiket hétvégén fel fog használni.

Itthon már több éve sláger a néhány havonta szervezett mindenféle magazinnével ellátott shopping day, amely során a plázákban őrületes tömegben, egymást taposva vásárolhatják meg az állítólagosan akciós árukat.

Azért írom, hogy állítólagosan, mivel ezzel kapcsolatban nem is olyan régen olvastam egy cikket, ha jól emlékszem Szily Laci tollából a Cinken (remélem jól emlékszem, sajnos a linket nem találom), és ő írta le (vagy valaki, akire nem emlékszem), hogy az ilyen akciók lényege, hogy a jó termékeket ebben az időszakban sok bolt eltünteti, hátraviszi, és a selejteset tolja előre és teszi ki az elérhető polcokra, hogy túladjon rajta.

Nem tudom, hogy így van-e, mindenesetre érdekes felvetés. 

A másik mókás sztori, ami még a nyolcvanas években volt menő, hogy a leárazást a butikosok (ó, de hiányzik ez a jelenség!) úgy oldották meg, hogy az eredeti ár fölé odaírtak egy magasabbat, és azt egyszerűen áthúzták. 

Na, de vissza napjaink leárazásaira.

Én annyira nem szeretem az ilyen napokat, egyrészt mert nem bírom a tömeget, szóval ebből kifolyólag a plázákat se nagyon, másrészt pedig mert szeretek jó komótosan vásárolni, ami nálam eleve iszonyú ritkán adódik meg, sőt mi több, a leginkább online intézem a ruha-fürdőruha-melltartó-smink-telefontok-anyámkínja-mindenféle szarság bevásárlását.

 Jó, a kaját még nem, bár már elgondolkodtam ám ezen is, milyen kellemes is lenne.

null-1188489_1920

Miért működik?

Sokan viszont imádják, kalkulálnak, tervezgetnek, “kincsgyűjtő” vadászatra indulnak, és trófeaként viszik haza boldogan a beszerzett árukat – igaz, sokan talán így még többet költenek, mintha egy átlagos napon vásároltak volna.

Ez az egész azért működik a kutatások szerint, mert senki nem akar lemaradni a nagyszerű lehetőségről.

Bár a legtöbb termékre igazából egyáltalán nincsen szüksége a vásárlónak, de a gondolat, hogy kimaradt az olcsó árukínálatból, sokakat bosszant és szomorúvá tesz, mégpedig a következők miatt:

A szabályozó fókusz elmélete, valamint az örömelv vezérel minket az akciók alkalmával.

A szabályozó fókusz-elméletet E. Tory Higgins és munkatársai dolgozták ki, amely két, egymástól független önszabályozó orientációt különböztet meg: a kudarckerülőt és a sikerorientáltat. 

Míg a kudarckerülő orientáció (prevention focus) a biztonságot és a megfontoltságot hangsúlyozza ki, addig a sikerorientált orientáció (promotion focus) a vágyakat, a teljesítményt és a fejlődés szükségleteit.

A szabályozó fókusz egy állapot, amely egyénenként (chronic regulatory focus) és helyzetenként (momentary regulatory focus) változik.

A két orientáció kétféle stratégiával jár együtt.

giphy (5)

A kudarckerülő a veszteségek és a bukás elkerülésére játszik, a sikerorientált egyén egy, a vágyaiban szereplő ideális ént szeretné megvalósítani.

A másik vezérelv a leárazások sikereinek megértésében az örömelv:

Freud szerint egyike a pszichés történéseket irányító két alapelvnek az örömelv. A lelki tevékenység egészének az a célja, hogy kerülje a kínt, és örömet szerezzen.

Az elmélet szerint a kín az izgalommennyiség növekedésével, az öröm pedig annak csökkenésével függ össze.

Sokféle leárazást ismerünk: szeretjük, ha ingyenes a kiszállítás, ha 2 in 1 akció van, ugyanakkor ezek sem működnek jobban, mint a többi akció.

Egy kutatás szerint az emberek sokkal inkább szeretnek 50 százalékkal többet kapni ugyanazon az áron, minthogy ugyanazért a termékért 33 százalékkal kevesebbet kelljen fizetni –  pedig e kettő ugyanaz a kedvezmény. 

 

Szavak

Nagyon fontos, milyen hívószóval csábítanak a vásárlásra.

A hatás ismét attól függ, hogy a fogyasztó a fenti elméletekből kiindulva inkább vereséget akar elkerülni, vagy nyereséget akar szerezni.

A tanulmányok szerint az emberek nagy részét a különböző kiírások, színek, betűk és formák mindenképpen vásárlásra ösztönzik, még akkor is, ha mellesleg egyéb termékekre nem is vonatkozik az akció. 

Határidő

Biztosan sokan éreztétek már, hogy amikor először meghallottátok, hogy egy bizonyos időpontban, hétvégén, adott napszakban akció, leárazás, kuponos lehetőség stb. lesz, akkor abban a pillanatban úgy éreztétek, mindenféleképpen részt kell benne vennetek.

Sajnos e témában nem találtam mást, csak néhány nem kifejezetten tudományos megállapítást, de bizonyos, hogy a határidő mindig nagy motivátor, legyen bármiről is szó. Én például inkább tudtam tanulni közvetlenül a vizsgám előtt éjjel az egyetemi évek alatt, mint az előtte való napokon.

Így van ez a vásárlással, szerintem. Feszít a határidő, döntened kell, és a végén megint ugyanoda lyukadunk ki: részt-kell-ben-ne-ven-ned. 

Gossip-Girl-Shopping

Nők

Végül, de nem utolsó sorban ne felejtsük el, hogy a plázák, a shopping, a divat, és így a leárazások elsősorban a nőknek vannak.

Kitűnő fogyasztói célcsoport, csak reklám kell hozzá, és nők tömkelege vágyik a legújabb lakkra, parfümre, divatra, akármire.

Célcsoport vagyunk, drága barátaim, és ez az, amit sohasem szabad szem elől tévesztenünk. 

Paco Underhill viselkedéskutató szerint történelmileg a nők gyűjtögető életmódot folytattak,  ami azt jelenti, hogy a keresésben, a begyűjtésben leltek óriási örömöt. Valószínűleg erre alapozható az a média által ihletett kép, hogy a szépséghez bizony az apró kis sminkes cuccoktól kezdve, mindenféle kiegészítőn át rengeteg dologra van szükségünk, hogy nőnek érezzük magunkat.

A világ persze változik, Underhill szerint például ő ugyan soha nem ment volna shoppingolni fiúbarátjával, a mai tinifiúknak ez már alap.

A reklámpiac is változik, a fogyasztók is változnak tehát, az azonban biztos, hogy per pillanat még mindig a nők uralják a fogasztói társadalmat. Uralják, és közben a rabjai is. 

De félreértés ne essék: mindazonáltal jó muri lehet egy shoppingolós hétvége, csak nem árt, ha okosan cselekszünk.

Nem árt az ilyen néhány napos leértékelős napok előtt átgondolni – akár a ruhatárunk előtt – : mire van szükségem? Nadrágra? Szoknyára? Sminkre? Érdemes összeírni, és ez alapján nekiindulni a nagy vásárlásnak. 

A kuponok között ezen kívül érdemes keresgélnünk egyéb boltokat is, lehet, hogy kifogunk néhány olyan terméket, amire álmunkban sem gondoltuk volna, hogy akciósan megvesszük. 

Ésszel, megfontoltan, tudatos vásárlóként tegyük mindezt, és akkor tényleg az örömelv fog érvényesülni, és még jó cuccaink is lesznek a végén. 

Písz.

 (forrás, forrás)

***

girlpower

***

Kedves olvasó! Köszönöm, hogy betértél! Minden kulturált és építő jellegű hozzászólást örömmel veszek, boldog vagyok, ha párbeszédet kezdeményeztek!

Azonban a kirekesztő, gyűlölködő kommenteket minden esetben törlöm.

Keresd a Facebookon a Girl Power! blogot! Katt a képre:

Girl Power! blog a Facebookon

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. szemlelodosziv.blog.hu says: (előzmény @girl power)

    Köszi, igen, minél fiatalabb korban kell kialakítani a felelősségteljes, környezettudatos gondolkodást.
    Bocs, hogy ennyiszer elküldtem a korábbi hozzászólásom! Még ismerkedem a rendszerrel.
    Szép, inspiráló hetet! 🙂

  2. Elolvastam a posztod, baromi érdekeseket írsz a környezetszennyezésről, a zöld ruhagyártásról…. Szerintem ezt kellene elsősorban minden iskolában megtanítani, plusz levetíteni mindenféle dokumentumfilmet a fiataloknak a témában, nagyon nagy hiány van ma az érzékenyítésben – az oktatásban.

  3. szemlelodosziv.blog.hu says:

    Nagyon jó kis írás. Tetszett a tudományos háttér.
    Valami hasonlóról írtam én is: Kuponnap és ami ezzel jár címmel.

  4. szemlelodosziv.blog.hu says:

    Nagyon jó kis írás. Tetszett a tudományos háttér. Valami hasonlóról írtam én is a héten a téma aktualitása kapcsán, ha van kedved, nézd meg!
    szemlelodosziv.blog.hu/2016/04/06/kuponnap_es_ami_ezzel_jar_103


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!