Girl Power! blog

Ne tegyük trendivé az erőszakot!- Te tudod, mi az a glamorizing?

A nők elleni erőszak megszüntetésének világnapján megrendezésre kerülő jótékonysági műhelyvásárt idén már harmadik alkalommal szervezi meg a Süel divatmárka – a program hivatalosan is része a 16 Akciónapnak. Csillag Zsuzsival, a Süel tulajdonosával és a kampány ötletgazdájával beszélgettem. 

A Süel műhelyvásárt megelőző kampány arcai túlélők, azaz olyan nők, akik már átélték a családon belüli erőszak valamilyen formáját – mondta el a Girl Power! blognak Csillag Zsuzsi, a márka tervezője.

A kampány szlogenje „A színek a ruhádra valók…”, amely a márkához és a témához is illeszkedve hívja fel a figyelmet a problémára. A vásár kedvezményezettje idén is a NANE. 

fotozas

Fotózás (Forrás: Suel knitwear blog)

suel-muhelyvasar-5

Fotók: Túri Márton

suel-muhelyvasar-4 

Teljesen egyedülálló, hogy ezek a nők vállalják az arcukat és egy ilyen ügy mellé állnak. Tavaly még csak ketten, idén már öten jelentkeztek, hogy megmutassák, van élet az erőszak után, és köszönik, már jól vannak – fogalmazott Csillag Zsuzsi, aki fontosnak tartotta kiemelni, hogy a kampány nem a múltról, hanem a jelenről és a jövőről szól számukra, így nagyon pozitív hangulatú lesz idén is, ami jó példa arra, hogy egy kisvállalkozás is hatékonyan együtt tud működni egy non-profit szervezettel úgy, hogy az mindenki számára hasznos.

„Egyik nagyon jó barátnőm, aki éppen New Yorkban a burmai nők jogaiért küzd, óriási aktivista és mikor felvetettem, hogy szeretnék egy olyan programot, ami a bántalmazott nőket segíti, majd’ kiugrott a bőréből, összehozott a NANE és a Patent Egyesület vezetőivel. Hamar kiderült, hogy az első ötletem még nagyon távol volt a jelenlegi végkifejlettől” – írta Csillag Zsuzsi blogján.

„Annak idején kizárólag a figyelemfelhívásra akartam koncentrálni. Annyira felháborított, hogy rengeteg ügy a szőnyeg alá van söpörve, hogy csak a megbotránkoztatásban, intenzív impulzusokban tudtam gondolkozni, hogy vegyük már észre”, mi folyik körülöttünk.

Először olyan fotósorozatot terveztem, ami látszólag egy nagyon elegáns editorial, mintha a Vogue-ot lapozgatnád, de közben a modell letolja a napszemüvegét és monoklis, vagy éppen felhajtja a kabát ujját és tiszta kék- zöld folt.

 

Másik hasonló fotósorozat ötletem az volt, ahol nagyjából 20 oldalon keresztül egy teljes történetet mesélünk el hasonló témakörben (az idilli kezdetektől, a brutális hétköznapokon át, a korházig vagy éppen a rendőrségi beavatkozásig). Az anyagban olyan márkák szerepeltek volna a Süel mellett, akik hasonlóan kiállnak az ügy mellett. 

Ekkor még nem voltak ilyen jellegű kamapányok Magyarországon, ez csak az utóbbi 1-2 évben lett “divat” (ilyen volt például a bruises matrica a Tatztól).

suel-muhelyvasar-3

Szerencsére utána konzultáltam a NANE és a PATENT képviselőivel és elmondták, mennyire káros az úgynevezett “galmorizing”, vagyis a sérülések mutogatása, ami egyrészt kvázi rezisztensé teszi a nagyközönséget egy idő után, az érintettek pedig még jobban szégyellik magukat és még kevésbé merik elmesélni bárkinek is mi történt velük.

Tényleg fontos egy ilyen kampánynál, hogy a marketinges belehelyezkedjen az érintettek helyzetébe és konzultáljon szakértőkkel” – mondta a Girl Power! blognak a divattervező. 

Zsuzsinak a NANE kolléganője erre a cikkre hívta fel a figyelmét a glamorizing fogalmával kapcsolatosan. Erről is kérdeztem. 

„A cikk lényege röviden tehát az elsősorban, hogy az erőszak nem trendi, a médiában megjelenő képek az erőszak egyfajta elfogadását hozhatják magukkal, és egy idő után már fel sem tűnik. A cikk arra is felhívja a figyelmet, hogy a nők áldozatnak vannak beállítva, gyengének és törékenynek – pedig az érintetteknek pont arra van szükségük, hogy azt lássák, ők erősek. Aki ilyen lelki-testi terrorban él, az valójában nagyon erős, hiszen gyakran úgy cipeli ezeket a terheket éveken át, hogy azt senki se tudja. Mégis belül elhiszi, hogy egy gyenge ” szerencsétlen” áldozat, amit ugye a partnere is folyamatosan közvetít felé. 

A mi képeinken minden túlélő szuper nő. Felemelt fejjel néz a kamerába

– mondta Csillag Zsuzsi, kiemelve, hogy a szenvedés cselekvés, akcióterv nélküli mutogatása megöli az emberekben az empátiát. 

Azért is megtévesztőek ezek a kampányok,  mert esztétizálják az erőszakot, vagyis a modellek szépek maradnak, és még a sérülésekkel együtt is jó lesz rájuk nézni, ami egyáltalán nem fedi a valóságot. A másik probléma, hogy tévesen kelti azt a nézetet, hogy a bántalmazott nőkön mindig vannak sérülések. Sokszor ugyanis nincsenek látható nyomok – tette hozzá. 

suel-muhelyvasar-2

A tervező tehát megfordította a kérdést a NANE munkatársával, Tóth Györgyivel való beszélgetés során, és azt kérdezte: mire lenne szükségük? 

“Az első ugye az adomány, amivel maga a segélyszervezet életben marad. Ezt a vásárból befolyó bevétel adja. A második, amit szintén említettem már, hogy a nőknek arra van szükségük, hogy magukat erősnek lássák. Hogy érezzék, van kiút, hogy tudják, hova lehet fordulni stb. Miután ezt Györgyi elmondta, ennek mentén gondolkoztam, hogy a márkát hogyan lehet ehhez illeszteni. A domináns, vibráló színeink egyértelműen megerősítenek, ha viseled őket. A végén Györgyi mondta ki, hogy “ezek a kötött ruhák olyanok, mint a páncél”. Nem tudta akkor, de valóban van olyan ruhám, aminek “páncél ruha” a fantázianeve, pont a kötés rusztikussága végett. Vagyis ezt a védelmet , erő és energiadást pont jól tudja szimbolizálni” – fogalmazott Csillag Zsuzsi. 

A modellek a NANE-n keresztül “érkeznek” a kampányba, miután elmondják nekik, miről szól a történet és mire számíthatnak a fotózáson.

Elkészültek a kampányfotók a családon belüli erőszak túlélőivel

Elkészültek a kampányfotók a családon belüli erőszak túlélőivel

„Idén volt olyan modellünk is, aki egy törzsvásárlómon keresztül ismerte meg a programot és maga jelentkezett. Aztán utána ő is ment tovább a NANE-hoz, hogy lelki, jogi segítséget kapjon– mondta. 

suel-zsuzsi-es-lilla

Csillag Zsuzsi (j) és Ili, az egyik túlélő

És hogy mire számítsunk a műhelyvásáron?

„Olyan ruhákat árusítunk ki óriás kedvezménnyel, 1-3-5-7000 forintos kategóriákban, amelyek hibásak, outlet modellek, prototípusok. Vagyis nem egy jegyet vagy belépőt adunk el, hanem tényleg beleteszi a márka is magát. A kedvezmények is vonzóak és a jó ügy érdekében vásárolnak. A lányok történeteit én nem mesélem el senkinek, van, amiről mindent tudok, van amiről keveset, nem szoktam kérdezni őket, amit szeretnének, elmesélik. Mindenki máshol tart a feldolgozás folyamatában, van akinek már nem probléma mesélni a történtekről, van, akit ez még teljesen összetör, így sosem feszegetem a kérdéstMár az is nagy dolog, hogy elmondják a nagyközönségnek, hogy helló, itt vagyok velem megtörtént, vállalom, de már jól vagyok” – fogalmazott Csillag Zsuzsi.

Süel Műhelyvásár

2016 November 25.
Budapest, Deák Ferenc u. 17.

Facebook-esemény

***

Kedves olvasó! Köszönöm, hogy betértél! Minden kulturált és építő jellegű hozzászólást örömmel veszek, boldog vagyok, ha párbeszédet kezdeményeztek!

Azonban a kirekesztő, gyűlölködő kommenteket minden esetben törlöm.

Keresd a Facebookon a Girl Power! blogot! Katt a képre:

Girl Power! blog a Facebookon

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!